اگر بخواهیم اشاره‌ای به این نکته داشته باشیم که خواص دیگر ژل رویال چیست، باید به مهار ماده بیسفنول اِی (bisphenol A) اشاره کنیم. این ماده نوعی استروژن محیطی است که در ابتلا به سرطان پستان نقش دارد. در این مقاله به خواص و قیمت خرید ژل رویال طبیعی و ارگانیک خواهیم پرداخت.

ژل رویال چیست و چگونه تولید می شود؟

قیمت هر گرم ژل رویال

این ماده را که به شیر زنبور و یا شاه انگبین نیز معروف است با بعضی از کرم ها و روغن ها مخلوط کرده اند و به عنوان دارو و شیر زیبایی مورد استفاده قرار داده اند. در ادامه بیشتر با این ماده شگفت انگیز آشنا می شویم.

ژل رویال که به آن در فارسی شاه انگبین می گویند، ماده ای است لیمویی رنگ که به وسیله غده هیپوفارنکس زنبوران کارگر پرستار معمولاً در سنین ۲ تا ۱۲ روزگی ترشح شده و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادان زنبور در مراحل اولیه رشد قرار می گیرد. ژل رویال دارای خاصیت اسیدی بوده و دارای طعم ترش و گس می باشد.

برای به وجود آمدن ملکه فرایندی خاص صورت می گیرد، به این ترتیب که یک تخم زنبور عسل اگر به مدت ۳ روز با ژل رویال تغذیه شود تبدیل به زنبور کارگر می شود اما اگر همان تخم به مدت ۷ روز با ژل رویال تغذیه گردد آن تخم به ملکه تبدیل می شود. بنابراین چند روز تغذیه بیشتر با ژل رویال باعث می گردد موجودی به وجود آید که ۴۳% بزرگ تر و از نظر وزن ۶۰% سنگین تراز زنبور کارگر شود همچنین عمر طولانی آن قابل تأمل می باشد یعنی ۵ تا ۷ سال عمر می کند و تا ۵ سال دارای قدرت و توانایی بسیار بالایی می باشد به این صورت که می تواند روزانه ۲۰۰۰ تخم بگذارد یعنی ۲/۵ برابر وزن بدن خود.

نحوه تولید ژل رویال

ژل رویال ماده ای سفید رنگ است که حالتی ژلاتینی با بویی تند و مزه ای ترش دارد. ژل رویال یکی از مهم ترین و کمیاب ترین محصولات دارویی کندوی عسل است. ژل رویال معمولاً قیمتی بالاتر از سایر محصولات زنبور عسل دارد و قیمت ژل رویال به دلیل محدود بودن تولید آن و خواص دارویی شگفت انگیزش است.

ژل رویال محصول جانبی زنبور عسل است. سالانه مقدار بسیار کمی ژل رویال در کندوی عسل تولید میشود. برداشت کنندگان ژل رویال ابزار لازم و تخصص کافی برای برداشت ژل رویال دارد. هر چه رنگ ژل رویال روشن تر باشد ژل رویال تازه تر است. ژل رویال بعد از تخم گذاری ملکه در کندو تولید میشود. تولید کنندگان ژل رویال زنبور های پرستار کندو هستند.

زنبور های پرستار به دنبال تخم گذاری ملکه در خانه های شش ضلعی کندو ژل رویال را در این خانه ها ترشح میکنند. ژل رویال با نام شاه انگبین، ژل سلطنتی، ژل شاهانه و غذای ملکه و شیر زنبور عسل معروف است. در قسمت سر زنبور عسل پرستار یک جفت غده به نام غدد هیپوفارنکس وجود دارد که ژل رویال در آنها تولید میشود.

ژل رویال غذای لارو های زنبور عسل هنگام تولد است. این لارو ها تا سه روزگی از ژل رویال تغذیه میکنند و بعد از گذشت این سه روز به خوردن گرده گل و عسل میپردازند. اما لارو ملکه تا پایان عمر خود از ژل رویال تغذیه میکند. همین باعث جثه بزرگ و عمر طولانی ملکه زنبور عسل میشود.

طریقه مصرف و نگهداری ژل رویال

ژل رویال در محیط کندو خراب نمیشود اما اگز خارج از محیط کندو قرار گرفت تا ده دقیقه فاسد و خراب میشود. به همین علت ژل رویال بلافاصله پس از برداشت در دمای یخچال یا فریزر قرار داده میشود. ژل رویال را معمولاً به صورت زیر زبانی مصرف میکنند. اما افرادی که طعم ژل رویال را دوست ندارند میتوانند آن را با عسل طبیعی مخلوط کنند. مخلوط ژل رویال و عسل در خارج از یخچال هم قابل نگهداری است.

خواص ژل رویال

ژل رویال - کاهش التهاب

همانطور که گفته شد قرار بر این است که برخی از خواص ژل رویال را برای شما ذکر کنیم.
ژل رویال ویژگی های منحصر به فردی دارد که علاوه بر تاثیر گذاری بر سلامت تقویت کنده بدن انسان است.

1. رفع مشکلات باروری

هنوز چگونگی نقش این ژل در رفع مشکلات باروری کاملاً مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد وجود ماده رویالاکتین باعث این اثرگذاری است.

این ماده در ریخت‌شناسی و باروری زنبور ملکه نقش دارد.

در هر حال، مصرف این ژل باعث افزایش تحرک اسپرم‌ها و بالا رفتن امکان باروری می‌شود.

2. جلوگیری از سرطان

اگر بخواهیم اشاره‌ای به این نکته داشته باشیم که خواص دیگر ژل رویال چیست، باید به مهار ماده بیسفنول اِی (bisphenol A) اشاره کنیم.

این ماده نوعی استروژن محیطی است که در ابتلا به سرطان پستان نقش دارد.

با مصرف ژل مذکور در رژیم غذایی می‌توانید از این سرطان دور بشوید.

3. کاهش التهاب

ژل رویال به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و آنزیم‌های فعال به کاهش التهاب کمک می‌کند.

ضمناً، گرمای اضافی باعث بی‌اثر شدن خواص ضدالتهابی و آنزیمی این ماده می‌شود.

برای استفاده از خواص ضدالتهابی می‌توانید این ماده را در نواحی که دچار التهاب است، بمالید.

4. کاهش وزن

لسیتین یکی از مواد موجود در ژل رویال است که باعث کاهش کلسترول، بهبود عملکرد کبد و هضم بهتر می‌شود.

همه‌ی اینها در کاهش وزن مؤثرند. وجود پروتئین و بهبود سوخت و ساز بدن در نتیجه‌ی استفاده از این ماده باعث کاهش وزن می‌شود.

5. افزایش سوخت‌وساز بدن

این ماده منبع بسیار خوبی برای تأمین ۸ نوع اسیدآمینه‌ای است که بدن انسان به‌خودی‌خود قادر به تولید آنها نیست.

این اسیدهای آمینه برای تشکیل پروتئین‌هایی در بدن و همچنین بهبود سوخت‌وساز آن ضروری هستند. مصرف ژل رویال به احیای سلولی کمک می‌کند، رشد و توسعه ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد، باعث افزایش قوت استخوان‌ها است و فرایند هورمونی‌ آنزیمی در بدن را بهینه می‌کند. این موارد به افزایش کیفیت زندگی هم کمک می‌کنند.

قیمت ژل رویال عمده در اصفهان و تهران

ژل رویال ایرانی ۱۰ گرمی در سال 99 به قیمت تومان 125,000 است و از طریق فروشگاه عسل هفت به فروش میرد و به سراسر ایران ارسال می شود.

ژل رویال یکی از مهمترین فرآورده های دارویی زنبورعسل می باشد. این روزها از ژل رویال برای درمان بیماری های خاص استفاده می کنند.

در مورد خرید و مصرف ژل رویال باید نکاتی را رعایت کرد که با مراجعه به بخش توضیحات این محصول در ادامه همین صفحه به همه آنها و خواص ژل رویال اشاره می کنیم.